Likabehandlingsplan finns mot diskriminering och annan kränkande behandling. Här är det viktigt att följa lagen, göra en handlingsplan och ha en plan för åtgärder. De är viktigt att arbeta förebyggande och att de rutiner som finns följs upp. Så jobbar vi. Här kan du läsa närmare om vad detta arbete innebär för oss på SIMA Folkhögskola.
Vision
”Alla som studerar eller arbetar på SIMA folkhögskola ska känna sig välkomna, accepterade och uppskattade”.
Mål
Ingen skall känna sig diskriminerad eller utsättas för kränkningar. Skolan ska präglas av en öppen attityd och respekt för människors lika värde. Samtliga deltagare och personal ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk eller religiös tillhörighet, sexuell läggning, funktionsnedsättningar eller ålder.
Alla deltagare är all personals ansvar och ska tillsammans med deltagarna aktivt arbeta för att förhindra alla former av kränkande behandling. Skolan ska arbeta aktivt och målinriktat för en trygg psykosocial lärandemiljö och där deltagarna blir uppmärksammade, sedda, bekräftade och respekterade. Det dagliga arbetet ska genomsyras av respekt för den enskilde individen och baseras på den värdegrund som anges i skollag och skolförfattningarna. Skolan ska förena dessa med Folkbildningsrådets och huvudmannens styrdokument för folkhögskolan.
All undervisning på SIMA folkhögskola ska vara fritt från all kränkande behandling och skolan ska bestämt ta avstånd till alla tendenser av trakasserier och kränkande behandling. All undervisning och allt undervisningsmaterial ska dessutom vara fritt från diskriminering och kränkande inslag. Alla medarbetare och alla deltagare ska ha kunskap om skolans Likabehandlingsplan.
Huvudmannen för verksamheten är ansvarig för att lagen följs av anställda i verksamheten. Kraven som ställs är att varje enskild verksamhet ska bedriva ett målinriktat arbete för att främja lagens syfte. Det ska finnas en Likabehandlingsplan för verksamheten och därutöver är verksamheten skyldiga att förebygga och förhindra, utreda och vidta åtgärder mot trakasserier och annan kränkande behandling. Skyldigheten gäller när medarbetare kränker deltagare, men också när deltagare kränker andra deltagare. På SIMA folkhögskola tillämpas även lagen när det gäller situationer där medarbetare kränker annan medarbetare.
Diskrimineringslag (2008:567)
Lagen trädde i kraft 1 januari 2009 och ska motverka diskriminering och ska på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett:
Skollagen 1 kap. 2§
Verksamheten i skola skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar. Var och en som verkar inom skolan skalla främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö. Särskilt skall den som verkar inom skolan:
Diskriminering
Diskriminering är ett övergripande begrepp för negativ och därmed kränkande behandling av individer eller grupper av individer utifrån olika grunder såsom kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.
Direkt diskriminering
Direkt diskriminering är om en deltagare eller medarbetare missgynnas genom särbehandling på grund av någon av de diskrimineringsgrunder som lagen omfattar. Ett exempel är tex. När medarbetare aktivt väljer att inte ta upp HBTQ-frågor vid undervisning i olika samlevnadsförhållanden.
Indirekt diskriminering
Indirekt diskriminering är om en deltagare missgynnas genom att till synes neutrala ordningsregler med mera tillämpas så att de får en i praktiken diskriminerande effekt.
Främlingsfientlighet
Främlingsfientlighet avser motvilja mot grupper som definieras genom fysiska, kulturella/etniska eller beteendemässiga karakteristika.
Homofobi
Homofobi avser motvilja mot eller förakt för HBTQ-personer.
Trakasserier och kränkande behandling
Gemensamt för kränkande behandling är att det handlar om ett uppträdande som kränker en individs värdighet. Både medarbetare och deltagare kan göra sig skyldiga till trakasserier och kränkningar. Kränkningar har inte något samband med diskrimineringslagarna.
Trakasserier och kränkande behandling kan vara:
Gemensamt för all kränkande behandling är att någon eller några kränker principen om alla människors lika värde. Kränkningar är ett uttryck för makt och förtryck. Kränkningar kan utföras av en eller flera tillsammans och riktas mot en enskild eller en grupp. De kan äga rum vid ett enstaka tillfälle eller upprepas över tid. Det är viktigt att alltid utgå från den individuella upplevelsen av kränkningen och ta den på allvar.
Mobbning
Mobbning förutsätter att den som utsätts kränks vid upprepade tillfällen, vilket skiljer mobbning från andra former av kränkande behandling. Vidare råder en obalans i makt mellan den som mobbar och den som utsätts för mobbning.
Rasism
Rasism bygger på föreställningen om den egna folkgruppens överlägsenhet utifrån uppfattningen om att det finns biologiska skillnader mellan folkgrupper.
Sexuella trakasserier
Avser kränkningar grundade på kön eller som anspelar på sexualitet.
I skolans arbete med att nå visionen ”Alla som studerar eller arbetar på SIMA folkhögskola ska känna sig välkomna, accepterade och uppskattade” är de främjande åtgärderna ett viktigt redskap.
Vid rekrytering
Allt marknadsföringsmaterial ska vara fritt från innehåll som kan uppfattas som kränkande eller diskriminerande. Det ska säkerställas att antagningen sker likabehandlande. Vi rekrytering av nya medarbetare ska Likabehandlingsplanen presenteras och tydliggöras att den måste efterlevas.
Generellt i vardagen
Kvinnor och män ges lika tal/teckenutrymme i alla sammanhang; lektioner, personalmöten, centrala dagar, informella sammankomster.
Aktiviteter planeras så att alla ges förutsättningar att delta.
Undervisningen och undervisningsmaterial
Vid varje ny kursstart/terminsstart diskuteras skolans Likabehandlingsplan med deltagarna och ges då möjlighet att själva att exemplifiera olika former av diskriminering och kränkning. Vi detta tillfälle tydliggörs också hur man som enskild deltagare har möjlighet att vända sig till medarbetare och skolledning då man anser sig kränkt eller diskriminerad.
Vid undervisningen/övrig tid ska särskilt:
Alla medarbetare har skyldighet att rapportera och medverka till att utreda uppgifter redan vid misstanke om diskriminering, trakasserier eller annan kränkande behandling
Deltagarnas ansvar
Alla deltagare bör genast rapportera diskriminering eller annan kränkande behandling på skolan till närmaste medarbetare, lagledaren på enheten eller skolledning (biträdande rektor, rektor). Det är alltid den utsatte deltagaren som avgör om ett beteende eller en handling är kränkande eller diskriminerande. Deltagaren har rätt till hjälp och vem deltagaren än kontaktar har deltagaren rätt att bli tagen på allvar.
Medarbetarens ansvar/rutiner vid upptäckt:
Förankringsarbete och revidering
Information om likabehandlingsplanen genomförs vid varje termins-/kursstart av lagledare och/eller biträdande rektor. Planen ska finnas på skolans hemsida och ska delges alla nyanställda. Planen läggs även ut på skolans SharePoint/ Teams
Augusti
September
November
December
Januari
Februari
April-Maj
Maj-Juni
Den här Likabehandlingsplanen reviderades senast den: 2021-08-24
Fredrik Skillermark, Rektor
SIMA folkhögskola