Korta kurser

Vi anordnar korta kurser under året och utbudet varierar på våra enheter. Kom gärna med förslag på ämnen som skulle vara av intresse.

En kortkurs är mellan 1-14 tillfällen och sker på teckenspråk. Du får intyg, ej studieomdöme, efter kursens slut. Kursen är inte studiemedelsberättigande.

Korta fakta

Korta kurser: 1-14 tillfällen
Tid: se respektive kurs
Materialavgift: se respektive kurs
Sista ansökningsdag: se respektive kurs
Kontakta oss på skolan om du vill ha mer information eller är intresserad av att delta på en kortkurs.

Yoga

Nu är det dags att anmäla sig för Yoga. Vi kommer att träffas på Maskingatan 5 i SIMA Folkhögskoa Göteborgs  lokaler. Allt som behövs är att du tar med dig mjuka kläder. Mattor finns att låna.

Kortkursen pågår under vårterminen 2024 och ger dig möjlighet att praktisera yoga på grundnivå.

Yoga är en mjuk form av fysisk träning och finns i olika inriktningar. Vi kommer att prova på Hatha-yoga, Yin-yoga och Sensing-yoga. Vi går igenom grunderna i kroppsrörelserna och provar på olika andningstekniker och meditationer.

Kursstart Grupp 1: Torsdag: 25/1.
Insläpp från 17.00 i lokalen och 17.30 samlas vi på mattorna.
Vi avslutar vid 19.00

Kursstart Grupp 2: Fredag 26/1
Insläpp från 12.15 i lokalen och 12.45 samlas vi på stolarna för Yoga på stol.
Vi avslutar vid 14.00

Avgift: 300 kr Swish som betalas på plats vid kursstarten.
(Finns möjlighet att fritt få prova på)

Sista anmälningsdatum den 22 januari till Stina Johansson

Vid frågor:

Sms /WhatsApp    0722-381698  eller

Inspirationskurs i demokrati

Vi kommer att träffas på plats på SIMA Folkhögskolas enheter i i Örebro, Stockholm, Göteborg och Malmö/Lund.
Samtalen sker i mindre grupper med en lärare på plats. Vi inleder våra kvällar med att ansluta oss till de övriga enheterna via vårt videokonferenssystem. Därefter diskuterar vi själva på plats.
Vi kommer att ta upp demokratins historia, föreningskunskap och hur man gör sin röst hörd. Fokus kommer att vara på samtalet, att vi diskuterar och lär oss av varandra. Efteråt ska du som deltar känna dig stärkt som medborgare i ditt samhälle!

Tid: Kursen är framflyttad pga av få anmälda

Sista anmälningsdag:

Anmäl dig eller ställ dina frågor till kursansvarig; Jenny Schöldt Olsén på

Inspirationskurs i demokrati

Anmäl dig

Jag har läst en kortkurs!

Leif berättar om sin upplevelse av att studera på SIMA Folkhögskola.