Yrkesutbildningar

Vård- och omsorg, Stödassistent

Vård- och omsorgsutbildning

SIMA folkhögskolas tvååriga teckenspråkiga Vård- och omsorgsutbildning startade hösten-23 och avslutas juni-25

Kurstyp: Yrkesutbildning
Studietakt: 100% förlagd på enheten i Örebro
Behörighet: Grundskolebehörighet och teckenspråkig
Längd: 4 terminer, 2år
Kursstart: Ingen ny kursstart inplanerad, pågående kurs tom vt25
Sista ansökningsdag
Kostnad: 300 kronor per termin för försäkring, studiematerial, gemensamma aktiviteter.

Det är obligatorisk närvaro där teori varvas med praktik. Praktikplatsen kan vara förlagd på annan ort än Örebro. Utbildningen motsvarar det nationella yrkespaketet med kurser från vård och omsorgsprogrammet utformat för arbete som undersköterska. Utbildningen är CSN berättigad.

Efter avslutat utbildning finns möjlighet att komplettera med allmänna ämnen för att få grundläggande behörighet eller motsvarande.

Kontakta oss på skolan om du vill ha mer information eller är intresserad av att delta på denna utbildning.

Kursansvarig: Sofia Larsson

Stödassistent

Vill du arbeta som stödassistent och skapa goda förutsättningar för personer med funktionsvariationer? Då är vår stödassistentutbildning något för dig!

Boendestödjare eller personlig assistent? Arbetet är ansvarsfullt och varierande och man utgår från den enskildes behov, önskemål och förutsättningar. Efterfrågan på stödassistenter är stor och arbetsmarknaden är god.

Utbildningen är på teckenspråk och innehåller kurser från vård- och omsorgsprogrammet och barn- och fritidsprogrammet.

Praktik: Det ingår 6 veckor APL (arbetsplatsförlagt lärande) i utbildningen. Arbetsplatsförlagt lärande innebär att du är på en arbetsplats (som du hitter själv) och genomför en dela av utbildningen där. Oregelbundna arbetstider förekommer,  var beredd på att göra APL på annan ort än där du bor.

Kurstyp: Yrkesutbilning
Studietakt: 100 %
Studieform: Utbildningen omfattar 1,5 år och är uppdelad på tre terminer. Träffarna sker växelvis i skolan (i Göteborg) och digitalt varje måndag och tisdag. Övrig tid sker studierna hemma eller i skolans lokaler där det finns tillgång till lärare.
Studiemedel: Utbildningen är CSN-berättigad
Kursstart: 2024-01-08, i Göteborg
Ansökningsperiod:

Antagningsvillkor:

• Deltagaren ska fylla minst 18 år det år utbildningen startar
  • Grundskolebehörighet eller motsvarande. Har du tidigare yrkeserfarenhet är det en merit när vi utgör vårt urval.
  • Ha tillgång till dator med webkamera, bra internetuppkoppling
  • Vara medveten om att viss kostnad för kurslitteratur kan tillkomma

Kursansvarig: Sandra Anlow  SMS/mobil: 0727-064539

Kostnad: 300 kronor per termin för försäkring, studiematerial, gemensamma aktiviteter.

Jag har läst Vård- och omsorgsutbildningen!

Maria berättar om Vård- & Omsorgsutbildningen.