Om SIMA Folkhögskola

Textning:

SIMA folkhögskola är en teckenspråkig folkhögskola med engagerade och kvalificerade pedagoger. Vår folkhögskola är en mötesplats för gemenskap i teckenspråkig miljö. Vi vill vara en brobyggare till större delaktighet i samhället.

Vi är en folkhögskola fördelat på fyra enheter: Örebro, Stockholm,  Göteborg och Åkarp. SIMA folkhögskola riktar sig till dig som vill ha en individuell anpassad utbildning på teckenspråk. Som deltagare på skolan kan du välja mellan att läsa på allmän kurs, särskild kurs, kort kurs eller några av våra uppdragsutbildningar. Innehållet i utbildningen är individuellt anpassat för dig och dina önskemål och förutsättningar.

Du är själv med och utformar din utbildning och målsättning med studierna och dessa formuleras i en individuell studieplan. Studierna kan bedrivas på hel- eller deltid och du studerar mellan 1-3 år (gäller allmän kurs och särskild kurs), det finns möjlighet att studera längre än tre år i mån av plats. Under terminerna planeras och genomförs friskvårdsdagar och miljö- och kulturaktiviteter, vilket är ett viktigt inslag i studieformen folkhögskola.

Vi har stor erfarenhet av att nivåanpassa studier efter deltagarens behov och använder olika pedagogiska stöd och metoder för att ditt lärande skall optimeras.